.

Friday 6 May 2011

Tepuk sebelah tangan takkan berbunyi

Sehari dua lepas umat Islam seluruh dunia menyambut baik akan keputusan Fatah dan Hamas untuk bersatu. Walaupun kita tidak tahu adakah ia akan sampai ke penghujung atau tidak namun berita ini tetap disambut dengan sujud syukur oleh masyarakat Islam antarabangsa. Apa tidaknya, kalaulah dikira perbezaan ideologi politik maka sudah tentu ia sesuatu yang mustahil. Yang satu fahaman nasionalis dan baik dengan Amerika dan Israel manakala yang satu lagi fahaman Islam yang menjadikan Amerika dan Israel musuh utama.  Namun kebangkitan rakyat di negara Arab memberi kesan dalam pandangan politik mereka yang mendesak mereka untuk besatu demi kepentingan bangsa dan agama.

Adakah ini juga mungkin berlaku di Malaysia?

Bagi saya, ini akan hanya berlaku jika pemerintah bersedia membersihkan dosa-dosa mereka dan kesediaan pembangkang untuk memaafkannya. Selagi ini tidak berlaku, saya tidak nampak penyatuan ini akan terjadi.

Pelbagai salah laku yang dibuat pemerintah bukan saja menyebabkan masyarakat membenci mereka malah lebih parah lagi masyarakat sudah mula hilang pertimbangan, samada dari segi logik aqal mahupun logik syarak. Apa tidaknya :-

- apabila kita menentang gerakan Kristian – kita dikatakan sama dengan pemerintah.
- apabila kita melaungkan kesatuan – kita dilabel menyokong salah laku pemerintah.
- apabila kita meminta orang islam menjadi pemimpin – kita dikata tidak rasional
- apabila kita memperjuangkan kesatuan Melayu Islam – kita dikata rasis.
- hanya apabila kita mengkritik pemerintah – baru kita akan digelar golongan yang benar.

Saya tidak menyalahkan rakyat kerana semua kenyataan ini melambangkan kebencian yang meluap-luap terhadap pemerintah. Pemerintah harus bersedia untuk berubah jika ingin terus relevan. Tidak guna pemerintah melaungkan kesatuan jika mereka tidak bersedia untuk kompromi. Lebih menyedihkan, kejengkelan masyarakat kepada pemerintah sampai ke peringkat apa saja kebaikan yang pemerintah lakukan akan dilihat sebagai helah politik. Malang juga, NGO Islam yang tidak menyebelahi mana-mana parti tetapi hanya memperjuangkan kebenaran juga terpalit dan dilabel dengan pelbagai gelaran.

Way Forward?

Pemerintah tidak boleh mengharapkan pembangkang untuk bersatu, atas dasar apa sekalipun,  jika mereka sendiri tidak bersedia untuk berubah. Bagi saya penyelesaiannya terletak pada pemerintah kerana seorang pemimpin pembangkang sudah menyatakan kesediaan untuk membubarkan parti jika pihak pemerintah menukar dasar perjuangan mereka. Keegoan pemerintah perlu diketepikan jika ingin terus survive dalam arena politik abad ke-21 ini. Mereka harus belajar dari Hamas dan Fatah.

Tepuk sebelah tangan takkan berbunyi.

“MELAYU SEPAKAT ISLAM BERDAULAT”


Aminuddin Yahaya,
Timbalan Presiden,
Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)


Blog: 
Suara Dari Gunung

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TEMPAHAN JAKET "ISMA"

RUANGAN IKLAN ISMA-JOHOR


Bagi saudara/saudari yang ingin menempah Badge ISMA, PEMBINA dan KRIM.
Bolehlah menghantar e-mel pesanan
ke
alamat krimjohor@gmail.com
dan hubungi di talian 019-331 4342.

Keterangan lanjut:-
produkismajohor.blogspot.com

Moderator - Ayuh Gerakkan Jenama ISMA, PEMBINA dan KRIM ke seluruh pelusuk dunia.