.

Thursday 19 May 2011

Ia semakin hampir

Melihat keputusan Pilihanraya Sarawak membuatkan ramai penganalisis menyimpulkan bahawa orang Cina kini tidak lagi akan mengundi MCA apatah lagi Gerakan tetapi sebaliknya DAP. Trend ini dijangka akan berterusan pada PRU13. Ini membuatkan Presiden MCA, Chua Soi Lek mengugut bahawa jika MCA gagal mendapat undi orang Cina pada PRU13 maka MCA tidak akan meminta apa-apa jawatan dalam kerajaan. Bererti bahawa pimpinan kerajaan akan diterajui oleh hanya orang Melayu dan India. Ini sudah pasti merisaukan pengundi-pengundi Cina kerana mereka tidak akan ada lagi wakil dalam kerajaan. Ini mungkin membuatkan mereka berpaling tadah dan mengundi kembali MCA kerana bimbang kepentingan mereka tidak terbela lagi apabila tidak ada lagi wakil dalam kabinet. Suasana ini sangat tidak disenangi oleh DAP.

Kalau diukur daripada majoriti pengundi di kawasan-kawasan parlimen, daripada 222 kerusi cuma 40 kerusi sahaja yang undinya adalah majoriti Cina (>65%) dan 30++ adalah “mixed”. Di Selangor, daripada 5 juta penduduk hanya 29% adalah Cina (atau 1.5 juta). Untuk jumlah keseluruhan penduduk negara, komposisi orang Cina dijangka menurun dari 45% pada tahun 1957  kepada 18.6% pada tahun 2035.  Di Pulau Pinang sendiri dilaporkan orang Cina bukan lagi majoriti. Ertinya dominasi Melayu semakin besar dan kuat. Logik akalnya, tak mungkin orang Cina akan berjaya memerintah negara. Namun realiti berlaku sebaliknya disebabkan orang Melayu berpecah.

Berita Utusan

DAP sangat sedar perkara ini. Sebab itu apabila akhbar Utusan mengeluarkan berita tentang agenda Kristian untuk menjadikan agama mereka sebagai agama rasmi negara, kepimpinan DAP rasa tidak senang duduk. Apa tidaknya, orang Melayu memang sangat sensitif tentang agama  dan mudah saja untuk orang Melayu bersatu jika berita ini benar. Apa jadi jika Melayu bersatu? Ini yang DAP sangat gusar. Mereka akan berusaha habis-habisan untuk memastikan isu ini dipadamkan secepat mungkin.

PAS sudah pasti merasa tertekan kerana umat Islam memerhatikan tindakan dan sikap mereka dalam perkara ini. Apa-apa kenyataan pimpinan PAS akan menentukan nasib mereka pada PRU13 nanti. Sehingga hari ini belum ada kenyataan dari pimpinan PAS terhadap perjumpaan kumpulan Kristian di Pulau Pinang itu yang turut dihadiri oleh YB dari DAP. UMNO pula akan mengeksploitasikan isu ini habis-habisan kerana semua media utama dikuasai oleh mereka.

Sikap DAP Sarawak

Sikap pimpinan DAP Sarawak yang menyenaraikan kabinet bayangan tanpa berbincang dengan PAS dan PKR membuatkan ramai orang Melayu merasa tergugat. Pesoalan besar yang timbul, apakah sebenarnya agenda DAP?

Kenyataan Dr Juanda, Mufti Perlis

Gelaran yang Dr Juanda berikan kepada sesiapa yang menolak perpaduan orang Melayu Islam sebagai pengkhianat benar-benar telah memberi kesan kepada masyarakat Melayu. Dengan kedudukan beliau sebagai Mufti sudah pasti pengaruhnya amat besar.

Gerak kerja PEMBELA tentang isu Bible

Walaupun PEMBELA menerima pelbagai penentangan dari pihak bukan Islam, namun jelas sekali gerak kerja mereka mula mendapat perhatian dari masyarakat Islam. Ini sekali lagi menjadi faktor pendesak kepada kesatuan orang Melayu.

Semua peristiwa di atas hanya membayangkan bahawa cahaya untuk mencapai kesepakatan antara orang-orang Melayu sudah semakin hampir. Apatah lagi bila Pemuda PAS sudah mengeluarkan kenyataan tentang perpaduan.

Ya, ia semakin hampir.

“MELAYU SEPAKAT ISLAM BERDAULAT”

Aminuddin Yahaya,
Timbalan Presiden,
Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TEMPAHAN JAKET "ISMA"

RUANGAN IKLAN ISMA-JOHOR


Bagi saudara/saudari yang ingin menempah Badge ISMA, PEMBINA dan KRIM.
Bolehlah menghantar e-mel pesanan
ke
alamat krimjohor@gmail.com
dan hubungi di talian 019-331 4342.

Keterangan lanjut:-
produkismajohor.blogspot.com

Moderator - Ayuh Gerakkan Jenama ISMA, PEMBINA dan KRIM ke seluruh pelusuk dunia.