.

Monday 25 April 2011

ISMA sambut baik seruan kesatuan Melayu oleh Datuk Zaini Hassan

Kenyataan rasmi ISMA mengenai 1Melayu 1Bumi

Merujuk kepada artikel yang ditulis oleh Timbalan Ketua Pengarang Utusan, Datuk Zaini Hassan bertarikh 20 April di dalam akhbar Utusan Malaysia, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) menyambut baik seruan kesatuan Melayu yang dilontarkan.


Selaku pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu Islam, ISMA berpendapat seruan tersebut amat bertepatan dengan slogan yang dibawa oleh ISMA iaitu ‘Melayu Sepakat Islam Berdaulat’.

Bangsa Melayu selaku penghuni asal Tanah Melayu adalah golongan yang paling berhak ke atas kepimpinan negara dan menjadi penentu rupa bentuk kenegaraan dan masa depan negara.

Atas dasar itu, ISMA melihat ketuanan Melayu wajib dipertahankan. Ketuanan yang diertikan sebagai memelihara kedaulatan, pembelaan maruah bangsa dan masa depan negara inilah yang mampu merealisasikan aspirasi politik Islam sepenuhnya.

Politik Islam harus diperjuangkan bagi menegakkan sistem yang memelihara kepentingan kehidupan manusia untuk mencapai kesejahteraan hidup dunia dan kebahagiaan akhirat.

Oleh yang demikian, kesatuan bangsa Melayu bukan sahaja akan membawa keuntungan kepada bangsa Melayu itu sendiri bahkan akan mendaulatkan agama Islam.

Ketuanan Melayu Islam di Malaysia adalah satu nilai tetap yang mesti dihormati. Ia tidak akan tercapai melainkan selepas bangsa Melayu bersatu dan kuasa politik kekal di tangan orang Melayu.

Perpecahan menyebabkan bangsa Melayu lemah dan terus ketinggalan di belakang. Jika perkara ini berterusan, kuasa politik yang merupakan kuasa tunggal yang milik bangsa Melayu akan bertukar tangan kepada bangsa lain seterusnya ketuanan Melayu Islam akan terganggu-gugat.

ISMA menyeru persepakatan antara pihak nasionalis dan Islamis khususnya dan seluruh bangsa Melayu amnya demi masa depan bangsa Melayu dan agama Islam. Politik kepartian yang tidak sihat dilihat amat merugikan bangsa Melayu. Persepakatan yang dilaungkan bukanlah bermaksud mencairkan identiti masing-masing untuk berada di bawah satu logo, tetapi persepakatan bersama dalam usaha memelihara ketuanan Melayu dan ketuanan Islam.

Bangsa-bangsa lain masih boleh menikmati kehidupan yang aman tanpa dinafikan hak mereka sedikit pun. Hal ini kerana ketuanan Melayu dan kedaulatan Islam sama sekali tidak akan menindas bangsa lain sebagai menghormati perlembagaan dan hak kemanusiaan.

Kemenangan DAP di 12 kerusi DUN Sarawak baru-baru ini dianggap sebagai kejayaan di dalam sistem demokrasi di negara ini. Ia dianggap sebagai bukti perpindahan undi Cina kepada pihak pembangkang. Jika perkara ini berterusan berlaku pada PRU 13, ISMA khuatir kedudukan bangsa Melayu sebagai pemegang tampuk pemerintahan negara bakal tercabar.

Kesimpulannya, ISMA sekali lagi menyambut baik seruan kesatuan Melayu agar kepentingan bangsa Melayu dan agama Islam terus terpelihara.

“Melayu Sepakat, Islam Berdaulat”


Ustaz Abdullah Zaik Abdul Rahman,
Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)

22 April 2011

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TEMPAHAN JAKET "ISMA"

RUANGAN IKLAN ISMA-JOHOR


Bagi saudara/saudari yang ingin menempah Badge ISMA, PEMBINA dan KRIM.
Bolehlah menghantar e-mel pesanan
ke
alamat krimjohor@gmail.com
dan hubungi di talian 019-331 4342.

Keterangan lanjut:-
produkismajohor.blogspot.com

Moderator - Ayuh Gerakkan Jenama ISMA, PEMBINA dan KRIM ke seluruh pelusuk dunia.