.

Thursday 15 April 2010

SKBA Zon Selatan : Memberansangkan

11 April 2010, Johor Bahru-  Sekretariat Antara Antarabangsa Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) dengan kerjasama Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) cawangan Negeri Johor telah berhasil menjayakan program Selangkah Ke Bumi Anbiya’ (SKBA) zon selatan di Dewan Masjid Jamek Bandar Baru Uda, Johor Bahru. Program yang julung kalinya diadakan di Zon Selatan ini mendapat sambutan yang menggalakkan di mana 30 bakal mahasiswa Al-Azhar menyertai program yang dijalankan dari jam 8 pagi hingga jam 5 petang ini.



Seiring dengan tema program “Ukhuwwah disemai, thiqah dicapai”, semua peserta kelihatan sangat mesra antara satu sama lain walaupun terdapat sebahagiannya yang baru pertama kali bersua muka.Ikatan ukhuwwah yang terjalin di samping minat peserta terhadap suasana pembelajaran di timur tengah seiring dengan objektif program menjadikan program SKBA zon selatan ini berjalan lancar dan rancak.
Bermula Jam 8 pagi, para peserta mula mendaftarkan diri di di meja pendaftaran lalu mengambil tempat di dalam Dewan.  Program bermula pada jam 8.30 pagi dengan ucapan perasmian oleh Tuan Hj. Tahir, Pengerusi ISMA cawangan negeri Johor. Program diteruskan dengan ucapan alu-aluan oleh Al-Fadhil Ustaz Alauddin B. Kamal, wakil Sekretariat Antarabangsa ISMA ( SEKTAR) bagi menerangkan serba sedikit tentang program yang julung kalinya diadakan di Johor ini sekaligus merungkai 1001 pertanyaan yang tersirat dalam diri peserta.
Sekitar jam 9.15 pagi, agenda seterusnya dimulakan dengan penerangan jurusan dan kuliah di Universiti Al-Azhar. Ustaz Salman B. Abdul Rahman sebagai pembentang pertama telah menerangkan tentang kuliah Syariah selari dengan ijazah pertama beliau yang baru sahaja tamat tahun lepas. Menariknya, para peserta disajikan dengan tayangan clip video  lagu arab yang sangat menyentuh perasaan peserta untuk menyedari peranan diri.

Selepas berehat 10 minit sambil menikmati teh dan kuih, sesi penerangan Kuliah Usuluddin bermula dengan disampaikan oleh Ustazah Nazihah Bte Abdul Rahman.
Beliau yang baru menamatkan pengajian Ijazah Pertama Kuliah Usuluddin telah Berjaya menarik minat peserta dengan penerangan yang jelas tentang kuliah tersebur diselitkan juga dengan perkongsian pengalaman menghadapi susah payah menghadapi subjek-subjek yang mencabar dalam kuliah Usuluddin yang sedia maklum lebih banyak subjek pembelajarannya berbanding kuliah syariah.

Kemudian, agenda diteruskan dengan penyampaian ustaz Muhd Jauhar B. Azmi berkaitan dengan Kuliah Lughah ‘Arabiah. Kuliah yang terkenal dengan kepayahan ini walaubagaimanapun turut menarik minat peserta kerana kelainan yang dibawa oleh penceramah yang berkongsi beberapa ilmu menarik seperti balaghah dalam Al-Quran, perkataan arab yang unik dan lain-lain yang jarang sekali didengari.

Seterusnya, peserta disajikan pula dengan penyampaian menarik dari Ustazah Susilawati bte Samat, penyarah Intitut Tahfiz dan Qiraat Tampines, Singapura. Selari dengan bidangnya, penceramah yang baru saja menamatkan pengajian Tahfiz dan Qiraat tahun lepas, telah berkongsi pelbagai pengalaman sebagai mahasiswa kuliah Qiraat, Universiti Al-Azhar di samping menerangkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan di kuliah di mana suasananya lebih fokus dan istimewa disebabkan setiap kelas terhad untuk beberap pelajar sahaja.

Sesi terakhir sebelum makan tengahari pula ialah penerangan tentang Universiti di Timur Tengah selain Mesir. Di sini, para peserta juga dapat mengetahui serba sedikit perkara berkaitan universiti selain Al-Azhar sebagai membuka mata supaya tidak hanya mengetahui tentang ‘dunia sendiri’
Selepas itu, para peserta disajikan dengan masakan enak oleh Catering Masjid Jamek Bandar Baru Uda sebelum merehatkan diri dengan mendirikan solat Fardhu Zohor.


Tepat jam 2.15 petang, para peserta kembali mengambil tempat untuk mendengarkan sesi perkongsian dan pengalaman yang disampaikan oleh 2 graduan Universiti Al-Azhar ,Mesir. Kedua-dua panel iaitu Ustaz Safizan bin. Zakaria dan  Ustazah Susilawati telah memberikan gambaran yang luar biasa di Bumi Kinanah Mesir yang banyak peserta tidak ketahui sebelum in. Ini telah menarik minat dan meyakinkan lagi para peserta untuk melanjutkan pelajaran di Bumi Anbiya’ dengan penuh semangat.
Para peserta juga didedahkan dengan cabaran-cabaran yang bakal berlaku sekalu mahasiswa/i di mesir dan juga peranan yang patut dimainkan untuk menghadapi segala rintangan dengan jayanya sekaligus menjadi pelajar yang cemerlang di university.

Sekitar jam 3.45 petang, agenda diteruskan dengan sesi perancangan ke Bumi Anbiya’ dan Pakej penerbangan bersama ISMA. Di samping mengetahui segala macam persiapan untuk mengembara jauh ke bumi Anbiya’, para peserta juga turut mendapat maklumat tentang pakej penerbangan MUMTAZ yang disediakan ISMA yang amat murah dan berpatutan harganya. Hal ini serta merta menyebabkan beberapa peserta terus berminat dan berazam mahu mengambil pakej ini kerana pelbagai keistimewaan yang boleh didapati seperti diuruskan penerbangan seawal mungkin dan juga dapat mengikuti kelas intensif bahasa arab selama 2 bulan atau lebih sebelum memulakan pengajian sebenar di Universiti Al-Azhar.

Program SKBA zon selatan diakhiri dengan ucapan oleh En. Azman Bakri, wakil tuan rumah, ISMA Johor. Beliau berbesar hati dan bersyukur kerana Program SKBA ini dapat dijalankan dengan lancar dan mendapat sambutan yang menggalakkan terutama dari pelajar lepasan STAM Maahad Johor yang sedang mengikuti daurah 6 bulan di MARSAH. Beliau berharap agar peserta semua  lebih bersiap sedia untuk melangkah ke bumi anbiya’ dan juga berharap agar program sebegini dapat diteruskan lagi di masa akan datang.

Jam 4.30 petang, program berakhir dan para peserta dan AJK program sempat menikmati kuih muih serta the sambil beramah mesra sesama mereka selepas sesi fotografi bersama. Rata-rata peserta berpuas hati dengan seharian program yang penuh dengan informasi baru dan membantu mereka untuk lebih jelas dalam mengharungi fasa akan datang sebagai mahasiswa dan mahasiswi agama.

 
 peserta lelaki bersama AJK program

 
peserta wanita bersama AJK program

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TEMPAHAN JAKET "ISMA"

RUANGAN IKLAN ISMA-JOHOR


Bagi saudara/saudari yang ingin menempah Badge ISMA, PEMBINA dan KRIM.
Bolehlah menghantar e-mel pesanan
ke
alamat krimjohor@gmail.com
dan hubungi di talian 019-331 4342.

Keterangan lanjut:-
produkismajohor.blogspot.com

Moderator - Ayuh Gerakkan Jenama ISMA, PEMBINA dan KRIM ke seluruh pelusuk dunia.