.

Tuesday 16 March 2010

Bilakah Kesyumulan Islam Akan Tertegak?

Baru-baru ini saya menerima email dan solan berkaitan kesyumulan Islam ; yang bertanyakan bagaimana ISMA berjuang untuk menegakkan Islam yang Syumul. Ada juga email yang menggambarkan pengirimnya percaya bahawa dengan berjuang untuk menegakkan Islam melalui sistem pilihanraya sahaja menjadikan perjuangannya itu syumul dan sebaliknya tanpa terlibat dalam perjuangan untuk menegakkan Islam melalui pilihanraya perjuangan Islam itu masih bersifat khusus atau juzie .

Pada pandangan saya kesyumulan Islam hanya tertegak apabila perjuangan Islam sampai ke kemuncak perjuangan iaitu ketika Islam menjadi Ustaziah al-`Alam atau sekurang-kurangnya perjuangan Islam berjaya menegakkan sistem pemerintahan Islam yang Syumul. Sebelum itu perlaksanaan Islam akan berada dalam keadaan juzuk-juzuk dan terpisah atau tidak Syumul. Berjuang dalam arena politik tidak menjadikan perjuangan itu Syumul. Begitu juga jika tidak memasuki arena politik masa kini tidak pula menjadikan perjuangan itu tidak syumul.

Dalam sejarah perjuangan rasulullah s.a.w. kesyumulan Islam hanya tertegak dengan turunnya wahyu –wahyu terakhir yang menjelaskan bentuk hubungan luar antara kerajaan Islam dan golongan kuffar dan ia menjadi dasar hubungan luar kerajaan Islam dengan kerajaan kafir; iaitu sama ada memeluk Islam, menyerah kalah dan membayar jizyah ataupun berhadapan dengan perang.

Sekarang wahyu telah sempurna dan hukum terakhir dalam hubungan antara Islam dan kuffar adalah perang maka apakah kita menerima manhaj tanzim Jihad yang menjadikan jihad secara bersenjata sebagai manhaj Islam diseluruh dunia dan menjadikan semua kerajaan yang tidak melaksanakan Islam sebagai kerajaan kafir harbi yang perlu diperangi?

Baca lagi tulisan Ustaz Anuar Salleh Hussain yang menarik ini...Klik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TEMPAHAN JAKET "ISMA"

RUANGAN IKLAN ISMA-JOHOR


Bagi saudara/saudari yang ingin menempah Badge ISMA, PEMBINA dan KRIM.
Bolehlah menghantar e-mel pesanan
ke
alamat krimjohor@gmail.com
dan hubungi di talian 019-331 4342.

Keterangan lanjut:-
produkismajohor.blogspot.com

Moderator - Ayuh Gerakkan Jenama ISMA, PEMBINA dan KRIM ke seluruh pelusuk dunia.