.

Saturday 25 April 2009

Fikrah ISMA Perlu Dipromosikan Secara Meluas Kepada Masyarakat


Ahli-ahli ISMA perlu berani mempromosikan fikrah dan imej ISMA kepada masyarakat seiring dengan konsep penggarapan umum yang diwar-warkan, lebih-lebih lagi ISMA membawa agenda yang unik dalam mengemukakan penyelesaian-penyelesaian kepada masalah yang dideritai umat hari ini. Demikian amanat yang ditegaskan oleh Ustaz Abdullah Zaik Abdul Rahman, Presiden ISMA dalam ’Muzakarah JKP-YDP’ yang telah berlangsung pada 11 April 2009 di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya.

Beliau berkata, sejajar dengan konsep penggarapan umum, mengiklan dan mempromosi fikrah bukanlah suatu yang baru tetapi merupakan sebahagian sunnah dalam perjuangan dakwah Islam. Allah swt sendiri menyuruh Rasulullah saw supaya ”mengisytiharkan” dakwah baginda kepada masyarakat apabila tiba masa yang sesuai melalui firmanNya yang bermaksud ”Maka sampaikanlah olehmu secara terang-terangan segala apa yang diperintahkan (kepadamu)” (Al-Hijr:94).

Siri muzakarah pertama untuk sesi 2009 ini menghimpunkan ahli-ahli ISMA yang terdiri daripada barisan kepimpinan Jawatankuasa Pusat (JKP), YDP-YDP dan AJK-AJK cawangan-cawangan ISMA dari seluruh negara. Muzakarah bertujuan untuk melihat semula pencapaian ISMA sepanjang tempoh 2006-2010 dan membentangkan strategi-strategi yang telah dirangka untuk mencapai matlamat tersebut, di samping memberi ruang untuk pimpinan-pimpinan ISMA di setiap cawangan berdialog dengan Presiden ISMA dan AJK-AJK Pusat yang lain.



Dalam perutusan beliau kepada ahli-ahli ISMA, Ustaz Abdullah Zaik turut menggariskan pendekatan-pendekatan unik ISMA yang disandarkan kepada landasan-landasan fiqhi yang difahami dan terjemahan terhadap fikrah kesyumulan Islam dalam waqie Malaysia. Pendekatan-pendekatan tersebut adalah:

• Menjadikan bangsa Melayu sebagai bangsa dakwah yang memiliki risalah dan bercita-cita memimpin manusia ke arah pengabdian semata-mata kepada Allah swt.
• Berpegang bahawa hubungan kaum dalam konteks Malaysia berasaskan ketuanan Islam/Melayu.
• Menganggap bahawa perpaduan Islam adalah agenda utama dalam gerak kerja ISMA.
• Berpegang dengan manhaj yang jamik dalam masalah fiqh, sederhana dan mudah tanpa mempermudah-mudah dari segi iltizam dengan disiplin ilmu.

Hubungan ketuanan Melayu dengan perjuangan memartabatkan Islam juga menjadi salah satu mesej utama Presiden. Sepertimana Quraisyiah (kebangsaan Quraisy) merupakan unsur tunggak dalam projek islah Rasulullah saw di tanah Arab, begitu juga dengan ketuanan Melayu di rantau ini. Kefahaman ini menuntut bangsa Melayu menjadi bangsa risalah yang memimpin manusia ke arah mendaulatkan dakwah Islam. Justeru ISMA memperjuangkan penegakan Islam dengan memperkasa kedudukan dan membangunkan jatidiri keislaman bangsa Melayu serta mengaitkan mereka kepada sejarah kegemilangan lampau.

Naib Presiden II ISMA, Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni kemudiannya membentangkan pencapaian objektif-objektif ISMA untuk tempoh 2006-2010 yang secara keseluruhannya memuaskan walaupun masih terdapat ruang-ruang yang boleh diperbaiki oleh semua ahli. Berdasarkan analisa pencapaian tersebut, JKP ISMA telah menggariskan beberapa strategi untuk melonjakkan ISMA melalui usaha mempromosi fikrah secara agresif kepada umum, pemantapan sistem penyampaian maklumat dalaman dan luaran organisasi, pembangunan potensi kepimpinan dan tokoh serta pembangunan ekonomi.

Sesi petang muzakarah disambung dengan perkongsian pengalaman oleh dua cawangan ISMA yang terkehadapan dalam konteks penggarapan umum iaitu ISMA Seremban dan ISMA Hulu Langat. Wakil ISMA Seremban, saudara Omar Kassim dan wakil ISMA Hulu Langat, saudara Mohd Noor Azib menceritakan pengalaman mereka dalam menggarap masyarakat di kawasan masing-masing dari segi peluang-peluang yang tersedia, faktor-faktor kejayaan, cabaran-cabaran, ruang untuk penambahbaikan dan nasihat untuk ahli-ahli ISMA di cawangan-cawangan lain.

Muzakarah JKP-YDP kali ini diakhiri dengan sesi dialog antara JKP ISMA dengan ahli-ahli yang tidak melepaskan peluang untuk melontarkan sebarang kemusykilan, kebimbangan dan pelbagai cadangan untuk memantapkan lagi keseluruhan gerak kerja ISMA. Diharapkan agar semua YDP dan ahli yang hadir dapat menggarap sepenuhnya amanat dan pembentangan yang disampaikan sepanjang muzakarah ini untuk dibawa balik dan diterjemahkan kepada amal di kawasan masing-masing, insya Allah.


Mohd Firdaus Sabturani
Ketua Wartawan
Media ISMA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TEMPAHAN JAKET "ISMA"

RUANGAN IKLAN ISMA-JOHOR


Bagi saudara/saudari yang ingin menempah Badge ISMA, PEMBINA dan KRIM.
Bolehlah menghantar e-mel pesanan
ke
alamat krimjohor@gmail.com
dan hubungi di talian 019-331 4342.

Keterangan lanjut:-
produkismajohor.blogspot.com

Moderator - Ayuh Gerakkan Jenama ISMA, PEMBINA dan KRIM ke seluruh pelusuk dunia.